Van waardevolle grondstof tot succesvolle customer experience: het belang van data
Data is vandaag een onmisbaar element. Het dringt door tot de kern van bedrijven, in alle sectoren. Het tijdperk van intuïtie heeft plaats gemaakt voor een wereld waarin gegevens ons de weg wijzen naar succes. Ze zeggen wel eens dat data het nieuwe goud is. Want het is van onschatbare waarde.
Maar goud is eindig. Is data dan de nieuwe olie? Zeker niet, want olie is vervuilend en brandt op. Ik las ooit in een artikel deze omschrijving die ik zeer passend vind: data is het nieuwe hout. Want hout is hernieuwbaar. Je kan het kappen, maar enige tijd later en met de juiste zorg groeit er op dezelfde plek een nieuwe boom. Je maakt met dat hout een boomhut, een tafel, een vloer. Zonde dus als je dat hout (of die data) gewoon onder het stof laat liggen.
Net zoals hout de grondstof is voor de creatie van iets nieuws, is data de grondstof voor customer engagement. Benieuwd hoe een datagedreven strategie jou helpt om waardevolle connecties te smeden met jouw (potentiële) klanten? Lees dan snel even verder.
Geen data voorhanden? Gemiste kans!
Stel je voor: het einde van het jaar nadert en je hebt nog geen eindejaarsgeschenk voor je klanten. Je wil champagne versturen naar je VIP-klanten en een doosje pralines naar de andere topklanten. Je vraagt aan je zes verkopers een lijstje met de VIP- en topklanten uit hun regio. Want de verkoper weet dat wel. En plots sta je daar met vijftien flessen champagne in je kast die je niet kan uitdelen en ontbreken er een tiental dozen pralines omdat er meer key personen zijn dan gedacht …
Zou het niet makkelijk zijn als alle data met een klik op de knop uit je CRM-systeem te halen is? Zodat je geen marktsnelheid verliest door te langzaam te zijn bij het lanceren van nieuwe aanbiedingen of opzetten van marketingcampagnes. Zodat je medewerkers niet achter de feiten aanhollen en een mailing in een mum van tijd uitsturen naar de juiste mensen. En je team blindelings op die data kan vertrouwen ...
De voordelen van dataverzameling zijn eindeloos
Data kan écht wel het verschil maken. Het helpt je jouw klanten zo persoonlijk mogelijk te benaderen tegen een voor jou aanvaardbare kost. Zonder data heb je voor dezelfde dienstverlening tientallen of meer handen nodig. Automatische systemen zijn een pak eenvoudiger, maar daarvoor heb je uiteraard nood aan correcte informatie. Enkele voordelen van dataverzameling op een rijtje:
✔ Persoonlijke communicatie
Omdat je beschikt over persoonlijke gegevens van (potentiële) klanten, ben je in staat om heel persoonlijk en gericht te communiceren. De boodschap is dus afgestemd op de klant die zich op zijn beurt persoonlijk aangesproken voelt. De kans dat die tot de gewenste actie overgaat, is dus groter.
✔ Automatisering van taken
Data stelt je in staat om taken die veel handeling vragen, te automatiseren. Je medewerkers hebben bijgevolg meer tijd voor belangrijke taken en zijn extra gemotiveerd om ervoor te gaan.
✔ Verbeterde service
Door de koppeling van salesgegevens met een CRM-systeem, bied je als bedrijf de juiste service op het juiste moment omdat je saleshistoriek verbonden is met je CRM-systeem. Zo weet je perfect wat je klanten van jou verlangen waardoor je jouw service daar beter op kan afstemmen.
Tips voor organisaties om data bij te houden
Besef je dat je voor een grote schoonmaak van je data staat? Is het eerste waar je nu aan denkt: “Hoe moeten we dit ooit doen?”. De grootste tip die ik kan geven: begin nu, op dit moment. Wanneer ik in een bedrijf terechtkom en een eerste rapport trek uit de data die voorhanden is, is het vaak een kaas vol gaten. Soms meer gat dan kaas. Stapsgewijs aanvullen, nieuwe rapporten trekken, de moed vinden om door te gaan en de gaatjes stuk voor stuk dichttimmeren. Dat is de juiste mindset om datagedreven aan de slag te gaan.
Enkele eenvoudige tips om dit traject slim aan te pakken:
✔ Gebruik timestamps en context
Voeg timestamps toe die aantonen wanneer je het laatst met de data werkte en documenteer de context van de gegevens. Dat helpt bij het begrijpen en interpreteren van data en maakt het voor iedereen eenvoudiger om belangrijke informatie te identificeren.
✔ Integreer dataverzameling in je doelstellingen
Data is niet los te koppelen van je andere taken. Maak het verzamelen van data daarom een integraal onderdeel van je bedrijfs- en salesdoelstellingen. Stel parameters in die definiëren welke gegevens je nodig hebt om die doelen te meten én te bereiken.
✔ Capteer zoveel mogelijk informatie voor continuïteit
“Wat als mijn salespersoon ooit vertrekt?”. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk relevante informatie vastlegt, zodat je bedrijf niet afhankelijk is van individuen. Dit helpt bij het waarborgen van continuïteit, zelfs als belangrijke medewerkers vertrekken.
Data is de bouwsteen voor succes
Zoals je ziet, is data niet langer een optionele extra, maar een essentiële grondstof voor customer engagement. Het stelt je in staat om persoonlijke communicatie te bieden, taken te automatiseren en je service te verbeteren. Door bewust om te gaan met dataverzameling en deze tips te volgen, leg je alvast een stevige basis voor een datagedreven strategie en waardevolle connecties met je klanten. Dus laat het hout niet langer onder het stof liggen, maar gebruik die informatie als bouwstenen voor een succesvol klantenbeleid.
Meer weten over dataverzameling?
Ik vertel je tijdens een vrijblijvende kennismaking graag meer over hoe je dit aanpakt binnen jouw onderneming.